dinsdag 7 januari 2014

Het belang van vrij knutselen: Creatief knutselen geeft kinderen het gevoel dat ze iets kunnen!

Trots en enigszins zichzelf verbaasd met hun resultaten. Dat is wat wij zagen.


Wat was het druk afgelopen vrijdag op de Ulebelt!
Alle tafels, stoelen en krukjes waren bezet door kinderen die met veel plezier aan het knutselen waren. Een aantal bijgestaan door hun vader, moeder of oma. 
In de aankondiging voor de creatieve middag had ik aangegeven dat er van alles gemaakt kon worden, want dat is wat ik belangrijk vind. Dus kom en maak een dier, een sieraad, een robot...alles is mogelijk! 

De eierdozen, dopjes, lege doosjes, papiertjes, folie, wol, kerstslingers en ballen, zijn in de ogen van veel mensen afval. Maar voor kinderen is het materiaal dat uitdaagt en zeer bruikbaar is! Wat er van gemaakt wordt is eigenlijk niet eens het belangrijkste.

Het gaat om een proces van iets dat tot stand komt door gewoon met de materialen te spelen. 

Wat is mogelijk? Waar kan ik het voor gebruiken? 


Een duik in de bakken doet de rest.......

Daarom werk ik niet met standaard voorbeelden, maar geef ik wel kaders aan. 
Een van de kinderen kwam binnen met het idee om een robot te maken. Hij verwachtte een voorbeeld of op zijn minst de materialen bij elkaar te zien om aan de slag te kunnen. Dat was dus even omschakelen. Maar als snel hoorde ik welke ideeën hij zelf had en met de glimmende en plastic materialen werd steeds duidelijker hoe die robot van hem eruit ging zien. Daar had ik met een voorbeeld niet aan kunnen voldoen. 

Dan was het misschien een teleurstelling geweest in wat je nou kon doen deze middag. 

Door het vrij te laten hebben alle kinderen een heerlijke middag gehad!


Zelfs of misschien wel juist deze ondernemende jongens van nog geen 4, hadden een middag met een hoog experimenteer gehalte. Door de verscheidenheid aan materialen en de vrijheid in wat ze ermee deden, hebben zij bijna 2 uur lang geknipt, kerstballen kapot geslagen, deze vervolgens opgeplakt, draad gevonden, elkaars ideeën gedeeld en bekeken hoe het met de uitvoering ervan ging. Supertrots maar vooral lekker bezig!
Daarna natuurlijk nog even naar buiten en genieten van de speeltoestellen op het terrein van de Ulebelt. 



Het idee om lekker met zomaar wat afvalmateriaal te knutselen slaat aan. En ik hoor de ouders van deze kinderen zeggen dat ze er echt veel zin in hadden. Er hebben zelfs kinderen speciaal gewacht om deze middag mee te kunnen beleven. 

Daarom laat ik het organiseren van deze creatieve activiteiten niet alleen bij de Ulebelt plaatsvinden. 

Deze zomer reis ik af naar Italië om daar creatieve vakantieweken te organiseren! 

Ik heb me laten inspireren door het concept Buitenkunst. 
Het idee om op een geweldig mooie plek in Italië de natuur in te gaan en ons te laten verrassen door de materialen die daar te vinden zijn om iets van te maken kan een uitgangspunt zijn voor creatieve dagen. Een oud verhaal of onze eigen fantasie kan ook een aanleiding zijn voor een avontuur tijdens deze vakantie. Kortom....er is weer van alles mogelijk!

Kijk om een indruk te krijgen op: www.villasalita.nl of mail naar: spelinbeeld@home.nl en vraag naar de creatieve vakantie voor kids.

Op de Ulebelt zullen binnenkort weer knutselmiddagen georganiseerd worden. En op aanvraag kunnen  er zelfs kinderfeestjes gehouden worden op het terrein van de Ulebelt!

Ik heb er al weer zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten